Wał napędowy jest bardzo ważnym elementem układu napędowego. Powinien być przeto w stanie nienagannym
Co, jednak jeśli czujemy, bicie wału napędowego objawy czego to mogą być?
Jeśli czujemy drgania kierownicy lub nawet nadwozia, szczególnie podczas przyspieszania i hamowania, ale także podczas jednostajnej jazdy — powinno nas to zaniepokoić. Trzeba ustalić przyczyny. Szczególnie że bicie wału napędowego uszkadza elementy współpracujące, ale nie tylko.
Tzw. bicie promieniowe może negatywnie wpływać na most napędowy, reduktor, skrzynię biegów, przystawkę odbioru mocy. Duże amplitudy drgań przenoszą się w zasadzie na cały pojazd. Może to powodować luz w przegubach, w wielowypuście, luzowanie się połączeń w układzie hamulcowym, ale także uszkodzenia elektroniki. Jeśli samochód jest dobrze amortyzowany, a szczególnie fotel kierowcy i w ogóle kabina, kierowca może nie odczuwać drgań.
Jeśli w pojeździe rozlega się charakterystyczne dla wprawnego ucha stukanie spod płyty podłogowej — uszkodzeniu uległ krzyżak. Szczególnie usłyszymy to podczas przyspieszania. Także po zwolnieniu nogi z gazu poczujemy delikatne wibracje. Krzyżak został najprawdopodobniej źle wyważony.
Jeśli w trakcie jazdy czujemy bicie kierownicy, drgania samochodu, spadek mocy — mamy do czynienia z uszkodzeniem łożyska, łączników albo podpory. Jeśli w takiej sytuacji natychmiast nie zjawimy się w warsztacie — narazimy się na poważne usterki podpory albo nawet na odpadnięcie wału.
Jeśli drgania mają miejsce tylko przy przyspieszaniu, w trakcie jazdy, albo też hamowaniu — nastąpiło zużycie przegubów półosi. Najczęściej będą to przeguby wewnętrzne. Usterka może dotyczyć krzyżaka osadzonego na półosi. Dalej w kolejności idzie wyrobienie krzyżaków wału napędowego. Dotyczy to samochodów z napędem na tył lub 4 x 4. Luz na krzyżakach powoduje drgania nadwozia. No i jeszcze bywa, że zużyte poduszki mogą spowodować przechylenie zespołu napędowego i drgania będą wychodzić z półosi.
Jednak najczęściej bicie wału napędowego będzie wyczuwalne podczas jednostajnej jazdy. Wtedy przyczyny są prozaiczne: zużyte opony, uszkodzone felgi czy niewyważone koła.
Te ostatnie są najczęstszym powodem drgań kierownicy i nadwozia. Trzeba wtedy po prostu wyważyć koła.
Stąd prosty wniosek, aby podczas przeglądu samochodu obowiązkowo skontrolować wał napędowy i oczywiście wszystkie jego elementy.
Kontrolujemy więc luzy wału na wielowypuście, nawet profilaktycznie. Wał oczywiście trzeba wyważyć. Taniej to wyjdzie niż ewentualna późniejsza naprawa.