Wyróżnić można trzy metody likwidacji szkody z OC. Mowa tu o metodzie kosztorysowej, metodzie serwisowej oraz o metodzie polegającej na bezpośredniej likwidacji szkody. Wielu kierowców w przypadku stłuczki zastanawia się, która z tych metod będzie dla nich korzystniejsza. Warto zatem wiedzieć, czym charakteryzują się te metody i na którą z nich się zdecydować.
Metody likwidacji szkody z OC
Metoda likwidacji szkody z OC to nic innego, jak sposób, w jaki firma ubezpieczeniowa postępuje w konkretnej sprawie dotyczącej zadośćuczynienia w ramach polisy OC sprawcy kolizji. Zadaniem towarzystwa ubezpieczeniowego jest tu ustalenie wszelkich okoliczności związanych z przebiegiem kolizji, określenie tego, kto jest jej sprawcą oraz oszacowanie szkody, jaką poniósł kierowca poszkodowany w zdarzeniu drogowym. Jak wspomniano, wyróżnić można trzy metody likwidacji szkody z OC. Jest to metoda serwisowa (bezgotówkowa), metoda kosztorysowa (gotówkowa) oraz bezpośrednia likwidacja szkody. Na czym dokładnie polega każda z tych metod?
Metoda serwisowa likwidacji szkody z OC
Metoda serwisowa często określana jest również jako bezgotówkowa. Polega ona na tym, że firma ubezpieczeniowa rozlicza się bezpośrednio z serwisem samochodowym, który dokonuje napraw w uszkodzonym w wyniku zdarzenia drogowego aucie. Rozliczenie to dokonywane jest na podstawie przygotowanego przez serwis kosztorysu. Co ważne, w przypadku tej metody to towarzystwo ubezpieczeniowe wskazuje serwis, w którym ma być przeprowadzona naprawa. Metoda bezgotówkowa, jak sama nazwa wskazuje, zakłada, że poszkodowany kierowca nie otrzymuje bezpośrednio żadnych środków finansowych w ramach odszkodowania od ubezpieczyciela.
Metoda kosztorysowa likwidacji szkody z OC
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku metody kosztorysowej, czyli metody gotówkowej. W tym przypadku powstałe szkody ocenianie i szacowane są przez rzeczoznawcę samochodowego. Ten na podstawie wszystkich informacji dotyczących zdarzenia drogowego, oględzin auta oraz średnich cen napraw w warsztatach samochodowych przygotowuje odpowiedni kosztorys napraw powstałych w wyniku kolizji. Sama naprawa pojazdu jest po stronie jego właściciela. Firma ubezpieczeniowa na podstawie kosztorysu wypłaca odszkodowanie poszkodowanemu kierowcy, a ten środki te przeznacza na naprawę samochodu. W tym przypadku właściciel auta ma pełną dowolność co do wyboru serwisu samochodowego.
Przy metodzie kosztorysowej trzeba jednak dokładnie przeanalizować kosztorys aby sprawdzić czy nie zostały w nim zaniżone koszty naprawy i oryginalnych części. W przypadku zaniżenia kosztów naprawa, kierowca może dochodzić dopłaty do odszkodowania lub jego sprzedaży firmie odszkodowawczej TB Ekspert.
Bezpośrednia likwidacja szkody
Likwidacja szkody z OC przeprowadzona może być również w sposób bezpośredni. Jest to uproszczona metoda likwidacji szkody. Polega ona na tym, że to firma ubezpieczeniowa zajmuje się likwidacją szkody i wypłatą odszkodowania. Co jednak ważne, dotyczy to towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym to poszkodowany kierowca posiada polisę OC. Trzeba jednak wiedzieć, że skorzystanie z tej metody likwidacji szkody możliwe jest tylko wtedy, kiedy zarówno ubezpieczyciel sprawcy, jak i ubezpieczyciel poszkodowanego należą do systemu BLS, czyli systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkody.