car-line.org.pl

Portal Motoryzacyjny

Jak rozpoznać uszkodzoną poduszkę skrzyni biegów
Motoryzacja

Jak rozpoznać uszkodzoną poduszkę skrzyni biegów?

Skrzynia biegów to jeden z najważniejszych – i zarazem najbardziej eksploatowanych – podzespołów w każdym samochodzie. Korzystasz z niej setki razy podczas każdej jazdy autem. Producenci projektują skrzynie tak, aby wytrzymywały przynajmniej 100 tysięcy kilometrów. Niestety, prędzej czy później nawet ten element ulegnie zużyciu. Przeczytaj, z czego zbudowany jest ten podzespół i jak rozpoznać uszkodzoną poduszkę skrzyni biegów.

Jak rozpoznać uszkodzoną poduszkę skrzyni biegów?

Skrzynia biegów to jeden z najważniejszych – i zarazem najbardziej eksploatowanych – podzespołów w każdym samochodzie. Korzystasz z niej setki razy podczas każdej jazdy autem. 

Producenci projektują skrzynie tak, aby wytrzymywały przynajmniej 100 tysięcy kilometrów. Niestety, prędzej czy później nawet ten element ulegnie zużyciu. Przeczytaj, z czego zbudowany jest ten podzespół i jak rozpoznać uszkodzoną poduszkę skrzyni biegów.

Do czego służy skrzynia biegów?

Skrzynia biegów jest wykorzystywana do zmiany przełożeń układu napędowego. Dzięki temu możesz dopasować liczbę obrotów silnika do warunków jazdy oraz aktualnego obciążenia samochodu (np. jazdy pod górę lub po nierównym terenie).

Skrzynia biegów jest połączona z silnikiem za pomocą sprzęgła. Gdy wciskasz pedał sprzęgła, rozłączasz te dwa moduły, a w trakcie zwalniania – łączysz je ze sobą. Umiejętna praca sprzęgłem pozwala na płynną jazdę i wydłuża żywotność mechanizmu skrzyni (z pewnością znasz uczucie szarpania, kiedy próbujesz zmienić bieg przy niedociśniętym sprzęgle lub zbyt niskich obrotach silnika).

Jak jest zbudowana skrzynia biegów?

Manualne skrzynie biegów składają się z wielu elementów. Znajdziesz wśród nich:

  • wałki (sprzęgłowy, pośredni i główny),
  • mechanizm przesuwu,
  • zespół kół zębatych wyposażonych w synchronizatory i przesuwki,
  • łożyska,
  • uszczelniacze,
  • czujnik włączenia biegu wstecznego.

Te elementy praktycznie wszyscy kierowcy wymienią jednym tchem. Ale czy wiesz, że w skrzyni znajduje się też poduszka skrzyni biegów?

To element, którego zadaniem jest płynne przeniesienie napędu i amortyzacja wibracji generowanych przez pracujący silnik. To dzięki niej biegi „wskakują” bezproblemowo. Wytłumianie drgań wydłuża także żywotność innych elementów skrzyni biegów.

Niestety wielu kierowców nie zwraca uwagi na ten element, a podczas rutynowych przeglądów jest on zwyczajnie pomijany. To duży błąd, który może skończyć się przedwczesnym zużyciem całej skrzyni i koniecznością jej wymiany.

Jak rozpoznać uszkodzoną poduszkę skrzyni biegów?

Rozpoznanie uszkodzonej poduszki skrzyni biegów wymaga nieco wprawy. Jeżeli chcesz zrobić to solidnie, musisz zdjąć osłonę silnika oraz skrzyni biegów. Porysowana lub popękana poduszka oznacza, że najwyższy czas na jej wymianę.

Znacznie szybciej zorientujesz się, że coś jest nie tak, wsłuchując się w pracę samochodu. Uszkodzona lub wyeksploatowana poduszka skrzyni biegów sprawia, że przełożenia wchodzą wyraźnie ciężej.

Podczas wrzucania kolejnych biegów towarzyszy wyraźny szmer, który wcześniej się nie pojawiał. Na szczęście poduszkę możesz wymienić sam. Pamiętaj jednak, aby kupić produkt renomowanej firmy, a nie tani zamiennik! W przeciwnym razie ryzykujesz nie tylko kosztowną awarią samochodu, ale przede wszystkim swoim bezpieczeństwem!

Jeżeli szukasz oryginalnych części i podzespołów do klasyków motoryzacji, zajrzyj do sklepu Garbus. Znajdziesz tam wszystkie elementy niezbędne do odrestaurowania lub naprawy Twojego Oldtimera – od elementów skrzyni biegów, po części układu jezdnego, paliwowego i wydechowego. W razie potrzeby możesz też liczyć na profesjonalną poradę od prawdziwych miłośników klasycznej motoryzacji.

Ze sklepem Garbus poradzisz sobie z każdą awarią!