car-line.org.pl

Portal Motoryzacyjny

Warsztat

Zepsuty katalizator

Pierwsze katalizatory miały krótką żywotność i często ulegały uszkodzeniom. W obecnych czasach podzespoły są znacznie lepsze i oferują większe możliwości, jednak awarie dalej się zdarzają. Dlatego warto regularnie sprawdzać stan techniczny pojazdu, ponieważ zepsuty katalizator objawy są czasami ciężkie do rozpoznania. Podstawowy objaw zepsutego katalizatora to brak możliwości uruchomienia silnika. Dzieje się tak w przypadku skrajnego zużycia katalizatora. W takiej sytuacji układ jest zapchany i niestety w żaden sposób nie można uruchomić pojazdu. Kolejnym poważnym objawem jest gaśnięcie silnika zaraz po odpaleniu. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest również zapchany katalizator, który powoduje, że silnik nie jest w stanie działać poprawnie. Częściowo zapchany katalizator powoduje, że samochód może mieć problem z przyspieszeniem. Jest to spowodowane znaczącym spadkiem mocy, które ogranicza osiągi auta. Jednak jest to jeszcze komfortowa sytuacja, ponieważ katalizator nie jest całkowicie zapchany i samochód może dalej się poruszać. Postawienie diagnozy jest znacznie cięższe w przypadku silników wolnossących, ponieważ ciężko jest wtedy wyczuć spadek mocy silnika. Warto również zwrócić uwagę na hałas, który dochodzi z układu wydechowego. Najczęściej dzieje się tak podczas przyspieszania oraz zwiększenia obrotów. Uszkodzony katalizator powoduje, że zużycie paliwa jest zdecydowanie większe, a zapach spalin znacznie bardziej wyczuwalny. W nowszych modelach samochodu w przypadku uszkodzenia tego podzespołu zapala się kontrolka check engine. Najlepszym rozwiązaniem jest wymiana katalizatora na nowy. Naprawa nie ma większego sensu, ponieważ wszelkie awarie z reguły wynikają z zużycia podzespołów. Katalizatory ceramiczne zapychają się najczęściej mimo swojej dużej trwałości. Jeżeli są właściwie eksploatowane to mogą działać bez zarzutów nawet po przejechaniu 200 tysięcy kilometrów. Należy unikać zakupu używanych katalizatorów, ponieważ po kilku dłuższych trasach mogą ulec uszkodzeniu i nie mamy wtedy żadnej gwarancji. Niezbyt dobrym rozwiązaniem są także zamienniki, które można znaleźć w zdecydowanie niższej cenie od normalnych modeli. W nowych samochodach nie powinno dochodzyć do całkowitego zatkania się katalizatora. Przy zepsutym katalizatorze silnik nie działa wystarczająco wydajnie i pojazd może mieć problemy z przyspieszaniem. Spaliny, które trafiają do katalizatora potem w nim zostają i jest to bezpośrednią przyczyną powstania ciśnienia zwrotnego, które skutecznie blokuje prawidłową pracę silnika.